tiistaina, elokuuta 30, 2016

Hymyilevä mies



Hymyilevä mies
Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv / The Happiest Day in the Life of Olli Mäki


Suomi – Saksa – Ruotsi 2016. Tuotantoyhtiö: Elokuvayhtiö Aamu. Yhteistuotantoyhtiöt: Nicastro / Tre Vänner Sol Bondy ja One Two Films. Tuottaja: Jussi Rantamäki. Yhteistuottajat: Nicklas Wickström ja Jamila Wenske. Ohjaus: Juho Kuosmanen. Käsikirjoitus: Mikko Myllylahti, Juho Kuosmanen. Kuvaus: Jani-Petteri Passi. Leikkaus: Jussi Rautaniemi. Lavastus: Kari Kankaanpää. Puvut: Sari Suominen. Ehostus: Salla Kaarina Yli-Luopa. Musiikki: Laura Airola, Joonas Haavisto, Miika Snåre. Visuaaliset efektit: Jonas Lindfors ja Evelina Åström (efektiartistit), Mats Holmgren (digital colourist) Ääni: Pietu Korhonen. Pääosissa: Jarkko Lahti (Olli Mäki), Eero Milonoff (Elis Ask), Oona Airola (Raija Jänkä), John Bosco Jr. (Davey Moore), Juha Mäkinen (reportteri), Joonas Saartamo (nyrkkeilijä). Helsingin ensi-ilta: 2.9.2016. 92 min


Vuoden kohutuin ja odotetuin uutuus on ollut Juho Kuosmasen Hymyilevä mies. Maailmanensi-illan Cannesin elokuvajuhlilla saanut elokuva voitti arvostetun Un Certain Regard -sarjan pääpalkinnon. Kuosmanen oli lunastanut pääsyn sarjaan edellisvuotisella lyhytelokuvallaan Taulukauppiaat, joka palkittiin myös Cannesissa.

Elokuvan tarina ammentaa 1960-luvun alun tositilanteesta. Nyrkkeilijä Olli Mäki (Jarkko Lahti), ”Kokkolan leipuri”, sai vastaansa 17. elokuuta 1962 Helsingin Olympiastadionilla amerikkalaisen höyhensarjan maailmanmestaruutta puolustavan Davey Mooren. Kokeneen Mooren jatkoura oli traaginen, sillä hän kuoli vain neljä päivää seuraavan, nyt tappiollisen maailmanmestaruusottelun jälkeen ottelussa saamiin vammoihin. Tapaus aiheutti laajan keskustelun tuomarin toimintaperiaatteista, varsinkin siitä, milloin epätasainen ottelu pitäisi keskeyttää.

Mustavalkoisen, 16 mm:n filmille kuvatun elokuvan fokus ei ole itse ottelussa vaan siihen valmistautumisessa. Edessä oli mahdollisuus kokea voiton myötä ”elämän onnellisin päivä”, kuten psykologista silmää omasta mielestään omaava valmentaja Elis Ask (Eero Milonoff) yrittää siirtää omaa kokemustaan hieman vastahakoiselle valmennettavalleen.

Juroluonteinen Mäki ei myöskään piittaa kissanristiäisistä, joita manageri Askin omaksuma markkinointi- ja mainontatekniikat vaativat urheilijaltakin jo yli puoli vuosisataa sitten. Valmistautumista hieman ankeissa olosuhteissa ei helpota se, että Mäki rakastuu tyttöystäväänsä, jonka läsnäolo muodostaa managerin näkökulmasta riipaisevan, keskittymistä häiritsevän ongelman. Hymyilevän miehen kannalta oleellista on se, että kuvio pysyy kasassa. Katsojan päättely, joka tietysti perustuu elokuvan tekijöiden visuaaliseen kerrontaan ja näyttelijöiden harjoittamaan sanattomaan viestintään, pelaavat tässä hyvin yhteen. Katsoja imaistaan mukaan kuplaan, joka ei puhkea.

Hymyilevän miehen menestys sen ja katsoneiden parissa ei selvästikään ole yhden tekijän tulosta: valkokankaalle on tuotu hieno osoitus saumattomasta yhteispelistä oivaltavan käsikirjoituksen, upeankuvauksen ja tarkan ja toimivan ohjaus- sekä näyttelytyön kesken.

Jos Hymyilevälle miehelle haluaa etsiä vertauskohtia muun Euroopan elokuvasta, katse suuntautuu Unkariin, josta on viime vuosina tullut, ehkä pohjimmiltaan Bela Tarrin inspiroimina, varsin mainioita elokuvia ja mainioiden elokuvien myötä myös menestystä kansainvälisesti.

Kuosmasen ja hänen myötään nuorten elokuvantekijöiden läpimurto eurooppalaiselle huipulle on tosiasia.



-       Jari Sedergren 26.8.2016

Ei kommentteja: